Nedlastingssenter for Ketil Wig og Remis AS
Her finner du en oversikt over publiserte fagartikler på Remis AS sine websider, inkludert nedlastbare pdf artikler.Både artiklene og fagnotatene beskriver grunnleggende strategiske problemstillinger og relevante metodeverktøy. Områder som dekkes er eksempelvis ulike typer M&A prosesser (f.eks. fordeler vs. ulemper ved et oppkjøp ift. en fusjon ift. en strategisk allianse), typiske fallgruver i integrasjoner og snuoperasjoner, eierstrategier og eierprosesser (corporate finance) for utvikling av eierverdier, styrets "corporate governance" rolle i M&A prosesser, etc.
Andre artikler omhandler ren metodikk, f.eks. design av strategiprosesser, utvikling av konkurransestrategier, finansieringsstrategier for vekstbedrifter, omstruktureringer, forhandlinger, forhandlingsteknikk og bruk av taktikk, forretningsutvikling, verdivurderinger, etc.
Det legges ut et nytt fagnotat (i pdf) eller en ny fagartikkel ca. hvert kvartal. Metodikken som beskrives i disse artiklene og fagnotatene er ikke kopiert generisk materiale, men er et resultat av forfatterens 35+ års erfaring med de valgte temaer. Materialet og metodikken er således egenutviklet og derfor copyright beskyttet.
Ta kontakt dersom du ønsker å bruke innholdet i artiklene i en kommersiell sammenheng.
Egen artikkelserie om forhandlinger
Se egen artikkelserie: Strategi og taktikk i forhandlinger.Følgende fagnotater i pdf format er tilgjengelige for nedlasting (nummerrekkefølge). Disse fagnotatene inneholder samme informasjon som web artiklene, men de kan være lettere å lese eller distribuere - og figurene er i full størrelse.
Etter etterfølgende liste (under) er fagnotene også ordnet etter fagområde:
-
Integrasjonsprosesser: Beskriver de viktigste fallgruver og trinn i en integrasjon etter et oppkjøp eller en fusjon.
FN1: Etterkjøpsintegrasjoner - om synergier og dårlig håndverk
Engelsk versjon:
WP1: Post-Merger Integrations – About Synergies and Poor Judgment -
Valg av M&A verktøy: Strategivalg og fordeler vs. ulemper for hhv. oppkjøp/salg, fusjoner, strategiske allianser etc.
FN2: Strategi ... og riktig bruk av M&A
Engelsk versjon:
WP2: Strategy – and the Proper Use of M&A Tools -
Strategi og strategiprosesser: Definerer strategi og drøfter årsakene til gapene mellom plan og virkelighet!
FN3: Strategi og strategiprosesser - årsaker til manglende resultater
Engelsk versjon:
WP3: Strategy and Implementation ... and the Lack of Results -
Eierstrategier: Beskriver innholdet i en eierstrategi, og hvordan tiltak kan kombineres for å optimere eierverdiene.
FN4: Eierstrategier og utvikling av eierverdier -
Corporate governance og M&A: Drøfter dilemmaer mellom styret og ledelsen ifm. M&A og hvordan de bør løses.
FN5: Ansvarlig eierstyring og styrets rolle i M&A prosesser -
Snuoperasjoner: Trinnene i en krisesituasjon / snuoperasjon, fallgruvene, fokusområdene og typiske dilemmaer.
FN6: Snuoperasjoner og krisehåndtering -
M&A i krisetider: Drøfter bruk av M&A i nedgangskonjunkturer - konsekvensene, prioritetene og virkemidlene.
FN7: Vinn eller forsvinn – om M&A i krisetider -
Konkurransekraft og M&A: Beskriver ulike måter å konkurrere på, og hvilke som er egnet for styrking med M&A.
FN8: Hvordan M&A fremmer og hemmer konkurransekraft -
Internasjonal forretningsutvikling: Drøfter fundamentale strategiske dilemmaer for kunnskapsbaserte vekstbedrifter.
FN9: Internasjonale strategier og forretningsutvikling for teknologibedrifter -
Teknologi og konkurransekraft: Drøfter prinsipper for strategiforståelse i lys av "disruptive", nye teknologitrender.
FN10: Om strategi, teknologitrender, konkurransekraft og disruption -
Produksjon og logistikk: Beskriver effektive produksjonsstrategier for å vinne med produksjon i Norge.
FN11: Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte -
Internasjonal teknologioverføring: Beskriver effektive lisensieringstrategier for teknologi og knowhow.
FN12: Forretningsutvikling gjennom internasjonal teknologioverføring og lisensiering -
Kjøpersiden av M&A: Beskriver metodikk og suksessfaktorer for kjøp/oppkjøp av selskaper og virksomheter.
FN13: M&A Oppkjøpsprosesser
Engelsk versjon:
WP5: Buy-Side M&A -
Selgersiden av M&A: Drøfter salg av bedrifter og virksomheter, og risiko/suksessfaktorer i M&A salgsprosesser.
FN14: M&A salgsprosesser
Engelsk versjon:
WP6: Sell-Side M&A -
Selgersiden av M&A/Investorer: Drøfter dilemmaer for valg mellom finansielle og industrielle investorer og eiere.
FN15: Bør du velge finansielle eller industrielle eiere?
Engelsk versjon:
WP7: Should You Choose Financial or Industrial Owners? -
Strategi: Beskriver de 8 måtene å konkurrere på, og hvordan disse kombineres i helhetlige konkurransestrategier.
FN16: Om strategi, konkurransekraft og konkurransestrategier -
Strategi og innovasjon: Presenterer et rammeverk for hvordan innovasjon bør kobles til konkurransekraft.
FN17: Innovasjonsstrategier – om nyskapning som konkurransefortrinn -
Strategi og vekst: Drøfter målkonflikter mellom vekst og typiske eiermål, og utviklingen av en robust vekststrategi.
FN18: Vekststrategier – den viktigste driveren for økte eierverdier -
Strategi og vekst: Beskriver 5 drivere for riktig bruk av målstyring med tilhørende valg av KPIer for vekststrategier.
FN19: Målstyring og riktigere KPIer for realisering av vekststrategier -
Forretningsutvikling: Drøfter forretningsutvikling vs. strategi og diskuterer 6 typer av forretningsutvikling.
FN20: Et rammeverk for systematisk forretningsutvikling -
Strategi og disrupsjon: Presenterer 5 konkrete strategier som svar på truslene fra teknologisk disrupsjon.
FN21: Om disrupsjon – og konsekvenser for styrer og ledelse -
Restruktureringer: Beskriver en konkret metodikk for hvordan man angriper en operasjonell restrukturerirng.
FN22: En metodikk for operasjonell restrukturering -
Restruktureringer: Beskriver 7 virkemidler i finansielle restruktureringer og hvordan de kombineres i pakkeløsninger.
FN23: Finansielle restruktureringer -
Generasjonsskifte: Presenterer et generasjonsskifte som en eierprosess, og hvordan et generasjonsskifte bør angripes.
FN24: Generasjonsskifte som en styrt eierprosess -
Corporate Finance: Metodikk og fallgruver ifm. emisjoner og finansiering – i startups og vekstbedrifter.
FN25: Finansieringsstrategier for vekstbedrifter
Engelsk versjon:
WP8: Equity Financing for Start-ups and High Growth Situations -
Corporate Finance: Diskuterer de viktigste fallgruver og snubletråder ved bruk av finansmatematikk i verdivurderinger.
FN26: Et alternativt syn på verdivurderinger og finansmatematikk -
M&A og industrisamarbeid: Beskriver fordeler og ulemper ved bruk av strategiske allianser og joint ventures.
FN27: Strategiske allianser og joint venture samarbeid -
Strategi for ny virksomhet: Beskriver en presis metodikk for å treffe med utvikling av nye forretningsmodeller.
FN28: En algoritme for utvikling av riktigere forretningsmodeller -
Strategi: Forklarer hvordan segmentering, konkurransestrategier og differensiering er intimt sammenkoblet.
FN29: Segmentering – mest undervurdert og misforstått blant strategiske verktøy -
Strategi: Forklarer prinsippene og forskjellene bak strategisk og taktisk prising – med 7 ulike prisings-modeller.
FN30: Prisingsstrategier – ukjent terreng for de fleste -
Strategi: Introduserer et rammeverk for å forstå kvalitet – med 6 hoved-dimensjoner og 18 kvalitets-faktorer.
FN31: Kvalitetsstrategier – dyp kunnskap om kunders forventninger -
Strategi: Forklarer fordeler og ulemper (inkl- marginstrukturer) for ulike kombinasjoner av distribusjonskanaler.
FN32: Riktige kanal- og distribusjonsstrategier – høye kostnader, men lav kunnskap -
Strategi: Utfordringene med produktstrategier; inkl. variantbredde, produktporteføljer og sortimentsforvaltning.
FN33: Produktstrategier – et neglisjert kompetanseområde i næringslivet -
Strategi: Introduserer et rammeverk for kundeservice; drøfter kundenærhet og kundeservice som konkurransestrategi.
FN34: Kundenærhet og kundeservicestrategier – et uutnyttet potensial -
Strategi: Drøfter strategier basert på leveringsevne, varetilgjengelighet, leveringspresisjon og ledetider.
FN35: Leveransedyktighet – en obligatorisk del av konkurransestrategien din -
Strategi: Diskuterer ulike nivåer av lokal "skreddersøm" og når dette er et effektivt konkurransemessig tiltak.
FN36: Skreddersøm og kundetilpasninger – et forsvar mot global konkurranse -
Strategi: Forklarer 5 kritisk viktige føringer for strategiarbeid og konkurransestrategier.
FN37: En strategi for strategien din – 5 innsikter til bedre strategiplaner -
Strategi: Drøfter effektive strategier med base i Norge: for produksjon, for startups og mht. nett-konkurranse.
FN38: Hvordan møte global konkurranse – konkurransekraft med base i Norge -
Strategi: Om hvordan man angriper et nytt marked (spesielt relevant for startups) gjennom "go-to-market" strategier.
FN39: Go to market strategier – om etablering av nye markedsposisjoner
Artikler om strategi, strategiprosesser og forretningsutvikling
-
Grunnleggende om strategi – definerer strategi og gir oversikt over ulike typer av strategier.
Strategi og strategivalg -
Beskriver hvordan konkurransekraft kan forstås, og sentrale temaer ifm. systematisk utvikling av konkurransefortrinn.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #16.
Konkurransekraft og utvikling av konkurransestrategier -
Forklarer hvorfor riktig segmentering og effektive konkurransestrategier må forståes som ett underliggende konsept.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #29.
Segmentering – mest undervurdert og misforstått blant strategiske verktøy -
Presenterer et rammeverk for hvordan innovasjon bør kobles til systematisk utvikling av konkurransekraft.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #17.
Innovasjonsstrategier – om nyskapning som konkurransefortrinn -
Forklarer fordeler og ulemper (inkl- marginstrukturer) for ulike kombinasjoner av distribusjonskanaler.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #32.
Riktige kanal- og distribusjonsstrategier – høye kostnader, men lav kunnskap -
Drøfter ulike utfordringer med produktstrategier; inkl. variantbredde, produktporteføljer og sortimentsforvaltning.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #33.
Produktstrategier – et neglisjert kompetanseområde i næringslivet -
Presenterer et rammeverk for kundeservice; drøfter kundenærhet og kundeservice som konkurransestrategi.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #34.
Kundenærhet og kundeservicestrategier – et uutnyttet potensial -
Introduserer et rammeverk for å forstå kvalitet – med 6 hoved-dimensjoner og 18 kvalitets-faktorer.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #31.
Kvalitetsstrategier – dyp kunnskap om kunders forventninger -
Drøfter strategier basert på leveringsevne, varetilgjengelighet, leveringspresisjon og ledetider.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #35.
Leveransedyktighet – en obligatorisk del av konkurransestrategien din -
Forklarer prinsippene og forskjellene mellom strategisk og taktisk prising – og beskriver 7 ulike prisings-modeller.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #30.
Pris- og prisingsstrategier – ukjent terreng for de fleste -
Diskuterer ulike nivåer av lokal "skreddersøm" og når dette er et effektivt konkurransemessig tiltak.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #36.
Skreddersøm og produkttilpasninger – et forsvar mot global konkurranse -
Beskriver 5 effektive produksjonsstrategier for å skape kostnadseffektiv konkurransekraft i Norge.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #11.
Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte -
Drøfter målkonflikter mellom vekst og typiske eiermål, og trinnene i utviklingen av en robust vekststrategi.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #18.
Vekststrategier – den viktigste driveren for økte eierverdier -
Diskuterer ulike styringsfilosofier og de fallgruvene og mulighetene som ligger i riktig styring av vekststrategier.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #19.
Vekst og riktig KPI design -
Diskuterer internasjonal forretningsutvikling for teknologibedrifter med fem delstrategier og suksessfaktorer.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #9.
Internasjonale strategier for teknologibedrifter -
Drøfter et rammeverk for internasjonal teknologioverføring inkludert en 12-trinns metodikk for teknologisamarbeid.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #12.
Strategier for lisensiering og internasjonal teknologioverføring -
Beskriver hvordan teknologitrender bør forstås – og 3 prinsipper for å samordne effektene mot egne strategier.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #10.
Om å forstå strategi, ny teknologi, trender, konkurransekraft og «disruption» -
Presenterer 5 strategier for hvordan trusler fra nye og disruptive teknologier får konsekvenser for effektiv ledelse.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #21.
Om disrupsjon – og konsekvenser for styrer og ledelse -
Et rammeverk for å erstatte vanlige floskler om forretningsutvikling med 6 ulike endringer av markedsposisjoner.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #20.
Et rammeverk for systematisk forretningsutvikling -
Presenterer en oppskrift for hvordan man gjennom en 15 trinns prosess kan utvikle robuste forretningsmodeller.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #28.
En algoritme for utvikling av riktigere forretningsmodeller. Engelsk versjon er her. -
Drøfter effektive strategier med base i Norge: generelt, for produksjon, for startups og mht. nett-konkurranse.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #38.
Hvordan møte global konkurranse – konkurransestrategier med base i Norge -
Forklarer 5 kritisk viktige føringer for strategiarbeid og effektive konkurransestrategier.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #37.
En strategi for strategien din – 5 innsikter til bedre strategiplaner -
Forklarer hvordan man angriper et nytt marked (spesielt relevant for startups) gjennom "go-to-market" strategier.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #39.
Go-to-market inngangsstrategier for etablering av nye markedsposisjoner -
Drøfter manglende resultater i strategiprosesser – årsaker og tiltak – og 6 designprinsipper som løser problemet.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #3.
Strategiprosesser som fungerer. Engelsk versjon er her. - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #2: Strategi og riktig bruk av M&A, fagnotat #3: Strategi og strategiprosesser – årsaker til manglende resultater, fagnotat #4: Eierstrategier og utvikling av eierverdier, fagnotat #8: Hvordan M&A fremmer og hemmer konkurransekraft, fagnotat #9: Internasjonale strategier og forretningsutvikling for teknologibedrifter, fagnotat #10: Om strategi, teknologitrender, konkurransekraft og disruption, fagnotat #11: Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte, fagnotat #12: Forretningsutvikling gjennom internasjonal teknologioverføring og lisensiering, fagnotat #16: Om strategi, konkurransekraft og konkurransestrategier, fagnotat #17: Innovasjonsstrategier – om nyskapning som konkurransefortrinn, fagnotat #18: Vekststrategier – den viktigste driveren for økte eierverdier, fagnotat #19: Målstyring og KPIer for vekststrategier, fagnotat #20: Et rammeverk for systematisk forretningsutvikling, fagnotat #21: Om disrupsjon – og konsekvenser for styrer og ledelse, fagnotat #28: En algoritme for utvikling av riktigere forretningsmodeller, fagnotat #29: Segmentering – mest undervurdert og misforstått blant strategiske verktøy, fagnotat #30: Pris- og prisingsstrategier – ukjent terreng for de fleste, fagnotat #31: Kvalitetsstrategier – dyp kunnskap om kunders forventninger, fagnotat #32: Riktige kanal- og distribusjonsstrategier – høye kostnader, men lav kunnskap, fagnotat #33: Produkt- og produktporteføljestrategier – et neglisjert kompetanseområde i næringslivet, fagnotat #34: Kundenærhet og kundeservicestrategier – et uutnyttet potensial, fagnotat #35: Leveransedyktighet – en obligatorisk del av konkurransestrategien din, fagnotat #36: Skreddersøm og kundetilpasninger – et forsvar mot global konkurranse, fagnotat #37: En strategi for strategien din – 5 innsikter til bedre strategiplaner, fagnotat #38: Hvordan møte global konkurranse – konkurransekraft med base i Norge, fagnotat #39: Go to market strategier – om etablering av nye markedsposisjoner.
Artikler om M&A og strukturell forretningsutvikling
-
Grunnleggende om M&A verktøy og deres anvendelse.
M&A (oppkjøp, fusjoner, virksomhetssalg, strategiske allianser, joint venture samarbeid).
Engelsk versjon er her. -
Beskriver når ulike M&A verktøy er egnet og uegnet ift. valg av selskapers strategivalg og konkurransemåte.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #2.
Om strategi ... og riktig bruk av M&A. Engelsk versjon er her.
Denne LinkedIn artikkelen er en kortversjon av ovennevnte hovedartikkel:
LinkedIn Pulse: Om strategi ... og riktig bruk av M&A .
Engelsk versjon av denne LinkedIn artikkelen finner du her. -
Drøfter en metodikk for kjøp/oppkjøp av selskaper og virksomheter, og suksessfaktorer i M&A/oppkjøpsprosesser.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #13.
M&A oppkjøpsprosesser. Engelsk versjon er her. -
Beskriver en metodikk for salg av bedrifter og virksomheter, og risiko/suksessfaktorer i M&A salgsprosesser.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #14.
M&A salgsprosesser. Engelsk versjon er her. -
Drøfter når M&A styrker konkurransekraft og når M&A er uegnet – ift. hvordan selskaper har valgt å konkurrere.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #8.
Styrking av konkurransekraft gjennom bruk av M&A -
Drøfter bruk av allianser og joint ventures som virkemidler alternativt til mer konvensjonelle M&A metoder.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #27.
Strategiske allianser og joint venture samarbeid. Engelsk versjon er her. -
Diskuterer bruk av M&A i lavkonjunkturer og krisesituasjoner – som et virkemiddel til styrking av konkurransekraft.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #7.
M&As rolle i restrukturering og krisesituasjoner -
Drøfter god corporate governance / ansvarlig selskapsstyring og dilemmaer i M&A prosesser, oppkjøp og fusjoner.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #5.
M&A interessekonflikter og god eierstyring -
Beskriver M&A prosesser med andre mål enn rent finansielle, f.eks. å oppnå full enighet blant eiere om en løsning.
M&A Prosessledelse. Engelsk versjon er her. - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #2: Strategi og riktig bruk av M&A, fagnotat #5: Ansvarlig eierstyring og styrets rolle i M&A prosesser, fagnotat #7: Vinn eller forsvinn – om M&A i krisetider, fagnotat #8: Hvordan M&A fremmer og hemmer konkurransekraft, fagnotat #13: Om M&A kjøpsprosesser, fagnotat #14: Om M&A salgsprosesser, eller fagnotat #27: Strategiske allianser og joint venture samarbeid.
Artikler om eierprosesser, eierstrategier og finansiering / Corporate Finance
-
Grunnleggende om eierprosesser og "Corporate Finance" området.
Eierprosesser og Corporate Finance. Engelsk versjon er her. -
Beskriver et generasjonsskifte som eierprosess, og hvordan et generasjonsskifte bør angripes og gjennomføres.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #24.
Gjennomføring av et generasjonsskifte -
Beskriver fallgruvene i et finansieringsprosjekt og drøfter en strukturert metodikk for finansiering av vekstbedrifter.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #25.
Finansieringsstrategier for vekstbedrifter. Engelsk versjon er her. -
Drøfter fordeler/ulemper ved finansielle ift. industrielle eiere og de viktigste avtaleprinsippene for hver investortype.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #15.
Finansielle eller industrielle investorer/eiere. Engelsk versjon er her. -
Diskuterer de viktigste føringene og snubletrådene ved bruk av ulike verdivurderingsmetoder.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #26.
Et alternativt syn på verdivurderinger -
Presenterer en systematikk for eierstrategier: verdioptimering, verdibeskyttelse og ulike mekanismer for aksjelikviditet.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #4.
Eierstrategier og utvikling av eierverdier - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #4: Eierstrategier og utvikling av eierverdier, fagnotat #15: Bør du velge finansielle eller industrielle eiere?, fagnotat #24: Generasjonsskifte som styrt eierprosess, fagnotat #25: Finansieringsstrategier for vekstbedrifter, og fagnotat #26: Et alternativt syn på verdivurderinger og finansmatematikk.
Artikler om integrasjoner (etter oppkjøp og fusjoner), integrasjonsprosesser, synergier og "Post-Merger Integrations"
-
Grunnleggende om integrasjonsprosesser.
Integrasjoner etter oppkjøp og fusjoner. Engelsk versjon er her. -
Beskriver en 10-trinns metodikk for integrasjonsprosesser basert på et hundretalls gjennomførte transaksjoner.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #1.
Integrasjonsprosesser – om synergier og dårlig håndverk. Engelsk versjon er her.
Denne LinkedIn artikkelen er en kortversjon av ovennevnte hovedartikkel:
LinkedIn Pulse: Integrasjoner – om synergier og dårlig håndverk.
Engelsk versjon av denne LinkedIn artikkelen finner du her. - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #1: Etterkjøpsintegrasjoner – om synergier og dårlig håndverk, og fagnotat #11: Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte.
Artikler om omstrukturering/restrukturering og omstilling
-
Grunnleggende om omstruktureringer og restruktureringer.
Omstrukturering og restrukturering. Engelsk versjon er her. -
Definerer "restrukturering" som begrep og en metodikk for gjennomføring av en operasjonell restrukturering.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #22.
En metode for operasjonell restrukturering -
Definerer 7 virkemidler for finansielle restruktureringer, og beskriver hvordan disse kombineres i pakkeløsninger.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #23.
En metode for finansiell restrukturering -
Diskuterer hvordan M&A tenkning og M&A metoder kan anvendes i lavkonjunkturer og ifm. restruktureringer.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #7.
M&As rolle i restrukturering og krisesituasjoner - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #7: Vinn eller forsvinn – om M&A i krisetider, fagnotat #11: Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte, fagnotat #15: Bør du velge finansielle eller industrielle eiere?, fagnotat #22: En metode for operasjonell restrukturering, og fagnotat #23: Finansielle restruktureringer.
Artikler om snuoperasjoner, kriser og kriseledelse
-
Grunnleggende om snuoperasjoner og likviditetskriser.
Snuoperasjoner. Engelsk versjon er her. -
Drøfter psykologien i krisesituasjoner og introduserer en ti trinns modell for gjennomføring av snuoperasjoner.
Denne artikkelen er en web versjon av fagnotat #6.
Gjennomføring av snuoperasjoner i 10 trinn - Fagnotater i rekkefølge: fagnotat #6: Snuoperasjoner og krisehåndtering, fagnotat #7: Vinn eller forsvinn – om M&A i krisetider, fagnotat #11: Produksjonsstrategier – undervurderte og misforståtte, eller fagnotat #22: En metode for operasjonell restrukturering.