Prosessledelse innen M&A for ikke-finansielle mål (les mer om M&A)
I M&A prosjekter med mange interessenter og sensitive agendaer (som f.eks. eierstrategier, fusjoner, oppkjøp, virksomhetssalg, integrasjoner etc.) så kan en vesentlig del av verdiskapningen være knyttet til hvordan prosjektet gjennomføres - vel så mye som hva som blir gjort.
Denne artikkelen bygger på disse to grunnleggende artiklene om M&A og på denne om strategi og M&A. Du vil også ha nytte av å lese denne artikkelen om generell prosessdesign (uavhengig av M&A): utforming av strategiprosesser.
En rådgivningsleveranse består konseptuelt sett av en blanding av 3 ulike del-leveranser: analyse, prosess og resultat. Hvordan disse 3 ingrediensene vektes og leveres har stor innvirkning på hva som oppnås ift. prosessens interessenter, hvordan de påvirkes og hvilke støtte de gir den løsningen som forhandles frem.
Ulike typer M&A prosjektmål i oppkjøp og fusjonsprosesser
Noen relevante eksempler kan være å kjøre et prosjekt på en måte som gjør at alle eiere kan samle seg om én løsning, eller å bygge bro mellom ansatte som foretrekker en industriell eier og aksjonærer som ønsker en finansiell eier og bare tenker "pris".Nødvendige kompetansekrav til M&A prosessledelse utover finans
Det å gjennomføre sensitive M&A oppdrag på en måte som skaper denne typen merverdi krever prosjektlederegenskaper langt utover faget finans (som er den enkle delen). Andre kompetanseelementer inkluderer evne til å få tillit fra eiere med ulike mål og motiver; evne til å bygge vinn-vinn løsninger og å oppnå aksept for dem; empati og lytte-egenskaper; evne til å rydde i en uoversiktlig situasjon og dra ut det vesentlige, for så å oversette det vesentlige til merverdi for hver enkelt interessent.Prosessleveransen består i å håndtere interessentene i en optimal rekkefølge og med tilpassede budskap for å bygger merverdi og oppnå prosessmålene.
Andre relevante artikler
Les om 5 innsikter til bedre strategier.
eller om Hvordan konkurrere effektivt i Norge.
Les også om valget mellom
finansielle eller industrielle investorer/eiere og om
finansiell restrukturering.
Se egen artikkelserie: Strategi og taktikk i forhandlinger.
For andre artikler se i nedlastingssenteret, og for teknikker knyttet til riktig prosess-design, se spesielt
fagnotat #3:
Strategi og strategiprosesser - årsaker til manglende resultater.