M&A strategier: oppkjøp, fusjoner, salg av virksomhet - strategiske allianser og joint venture samarbeid (les om M&A oppkjøpsprosesser og M&A salgsprosesser)
Les denne innledende artikkelen om: Hvordan bygge forhandlingskraft.
M&A handler om å fylle strategiske gap: realisere en vekststrategi, fokusere på "kjerne", etablere en ny salgskanal, eller øke kapasitets-utnyttelsen. Slike tiltak kan gjennomføres som oppkjøp, fusjoner, virksomhetssalg eller strategiske allianser/joint venture samarbeid. Det er dette M&A dreier seg om.
Transaksjoner har ingen egen berettigelse; de er kun virkemidler og ikke mål i seg selv
For mer om dette viktige temaet, se spesielt artikkelen om strategi og riktig bruk av M&A eller fagnotat #2.
Kjøpersiden av M&A (kjøp av selskaper, bedrifter og virksomheter)
For kjøpssiden av M&A ( oppkjøp og fusjoner) er håndtering av risiko en kritisk faktor - spesielt risikoen i den oppkjøpte virksomheten, valg av kjøpsmodell (f.eks. en fusjon ift. et trinnvis kjøp) og håndtering av integrasjonen etter kjøpet.En kjøpsprosess er også i seg selv risikofylt fordi man vanligvis kun er én av flere mulige kjøpere. Derfor er det viktig å skape en posisjon som ”foretrukket kjøper”.
Les mer om fusjoner og oppkjøp av virksomhet, selskaper og bedrifter i artikkelen om M&A oppkjøpsprosesser.
Selgersiden av M&A (salg av selskaper, bedrifter og virksomheter)
Til forskjell fra fusjoner og oppkjøp, så handler et vellykket salg av en virksomhet om å ha nok alternative kjøpere, og om å skape og beholde forhandlingskraft gjennom hele salgsprosessen. De viktigste virkemidlene er stram prosjektledelse og riktig bruk av taktikk.Mens et kjøp er ”usikkert”, så er et salg ”sikkert” i den forstand at man kun er avhengig av egen evne til å finne nok kjøpere og å forhandle frem akseptable betingelser.
Derfor er det avgjørende ifm. et salg å forstå kjøperes motiver og synergieffektene mot egen virksomhet.
Les mer om salg av virksomhet, selskaper og bedrifter i denne artikkelen om M&A salgsprosesser.
Figuren under er tatt fra fagnotat #2 (webversjonen finner du her), som drøfter ulike M&A verktøy og når de bør benyttes:
En forkortet web versjon av fagnotat #2 finner du også i denne LinkedIn Pulse artikkelen om strategi og riktig bruk av M&A.
Andre relevante artikler
Les om 5 innsikter til bedre strategier.
eller om Hvordan konkurrere effektivt i Norge.
Les også mer om
M&A oppkjøpsprosesser, om
M&A salgsprosesser, om
strategi og riktig bruk av M&A verktøy, om styrking av
konkurransekraft gjennom bruk av M&A , om
internasjonale strategier for teknologibedrifter, om å forstå
teknologitrender, konkurransekraft og "disruption", om
disrupsjon og effektiv ledelse, om bruk av
strategiske allianser og joint venture samarbeid, om valget mellom
finansielle eller industrielle investorer/eiere, om
M&As rolle i restrukturering og krisesituasjoner, om
finansieringsstrategier for vekstbedrifter, om
vekststrategier og om
vekst og KPI design, om
M&A interessekonflikter og god eierstyring, om
et alternativt syn på verdivurderinger og om
M&A Prosessledelse.
Se egen artikkelserie: Strategi og taktikk i forhandlinger.
Relevante artikler i nedlastingssenteret:
fagnotat #2:
Strategi og riktig bruk av M&A,
fagnotat #5:
Ansvarlig eierstyring og styrets rolle i M&A prosesser,
fagnotat #7:
Vinn eller forsvinn - om M&A i krisetider,
fagnotat #8:
Hvordan M&A fremmer og hemmer konkurransekraft,
fagnotat #9:
Internasjonale strategier og forretningsutvikling for teknologibedrifter,
fagnotat #10:
Om strategi, teknologitrender, konkurransekraft og disruption,
fagnotat #13:
M&A oppkjøpsprosesser,
fagnotat #14:
M&A salgsprosesser,
fagnotat #15:
Bør du velge finansielle eller industrielle eiere?,
fagnotat #18:
Vekststrategier - den viktigste driveren for økte eierverdier,
fagnotat #20:
Et rammeverk for systematisk forretningsutvikling,
fagnotat #26:
Et alternativt syn på verdivurderinger og finansmatematikk, eller
fagnotat #27:
Strategiske allianser og joint venture samarbeid.