M&As rolle i restruktureringer og krisesituasjoner
Krisetider kjennetegnes av fallende volum, prispress og krevende rammebetingelser for finansiering – og selvsagt verdifall.
Så hvilken rolle kan M&A ha i slike situasjoner?
Denne artikkelen finnes også i full pdf versjon.
Denne artikkelen bygger på artikkelen om strategi og M&A. Du kan også gjerne først lese de to artiklene om operasjonell og finansiell restrukturering.
Rammebetingelsene i krisetider er krevende
Alle vet hva som skjer i nedgangstider, eller …?Mye er opplagt, men har du tenkt nok igjennom konsekvensene for forretningsutvikling?
La oss starte med en rekapitulering av det åpenbare:
- Etterspørselen faller
- Prispresset øker (fra kunder eller konkurrenter)
- Inntjening og kontantstrøm faller (pga. fallende volum og priser)
Dette er selvfølgeligheter.
Følge-effektene er mer interessante:
- Kapasitetsutnyttelsen faller (pga. fallende volum)
- Verdiene faller (pga. fallende inntjening og kontantstrøm)
- Tilgang på finansiering bremser opp (pga. økt risiko)
La oss ta en liten runde med finansaritmetikk før vi ser på konsekvensene dette får for forretningsutvikling og M&A.
Det er en kjensgjerning at verdifallet i finansmarkedene er bratt og brutalt i nedgangstider – og kraftigere enn stigningstakten i gode tider.
Hvorfor?
Når medgang snus til nedgang skjer tre ting samtidig i formlene for nåverdiberegninger i analytikernes regneark:
- Kontantstrømmene reduseres (åpenbart)
- Vekstutsiktene reduseres (undervurdert)
- Risikopremien økes (undervurdert)
Dette er årsaken til de voldsomme verdifallene når konjunkturene snur. Det forklarer også hvorfor spontane endringer i forventinger kan gi store korreksjoner i finansmarkedene i en oppgangsperiode.
Plutselige verdifall er problematiske fordi de skaper et misforhold i prisforventninger mellom kjøpere og selgere og usikkerhet hos banker og investorer. Derfor er knapphet på finansiering også nesten alltid en ubehagelig rammebetingelse i krisetider når restruktureringer er på agendaen.
Figuren under illustrerer første og andre ordens effekter av konjunkturfall og nedgangstider:
Men effekten av plutselige verdifall er kun en omvei til vår egentlige diskusjon om driverne for oppkjøp, fusjoner og virsomhetssalg (M&A) i krisetider:
- Pga. fall i kapasitetsutnyttelse blir tilpasninger til sprang i faste kostnader det primære målet for omstilling og restrukturering
- Pga. verdifall er det lettere å gjøre transaksjoner ved relativ prising (dvs. fusjoner) enn ved kjøp eller salg med absolutte verdier
- Pga. behovet for likviditet (stram kontantsituasjon og knapp finansiering) er det spesielt viktig å redusere arbeidskapitalen
La oss se nærmere på disse tre observasjonene:
Det første prinsippet for bruk av M&A i krisetider er bedring i kapasitetsutnyttelse
I artikkelen om M&A og konkurransekraft drøftet jeg de 8 konkurransestrategiene og hvilke av disse som egner seg til (styrking gjennom M&A (dvs. fusjoner, oppkjøp og virsomhetssalg) og hvilke ikke!.For å foregripe: forbedring av kostnadsposisjon – gjennom skala- og kapasitetstilpasninger – er én av dem.
Ta en titt på etterfølgende figur 2 som viser kostnadssprang i et typisk logistikk- eller produksjonssystem: Kostnader er ikke lineære, de kommer i sprang som representerer kapasitetstrinn: f.eks. innføring av skift 2 på et sentrallager; en utvidet avdelingsstruktur; eller å endre antall trinn i en logistikk-kjede.
Figuren under illustrerer prinsippet om kapasitets- og volumtilpasninger ift. sprang i faste kostnader:
Maksimering av kapasitetsutnyttelse minimerer normalt også enhetskostnadene. Dette betyr å plassere seg ved de grønne pilene i figuren – enten ved å bevege seg mot høyre med høyere volum – men like gjerne til venstre for å oppnå høy utnyttelse med lavere kapasitet, lavere volum og lavere faste kostnader.
Derfor er reduksjon i kapasiteten (ned til volumet) eller kjøp av volum (opp til kapasiteten) det første prinsippet for M&A og deal-making i nedgangstider. Dette motivet ligger langt unna driverne i oppgangstider – som f.eks. typisk er økte markedsandeler eller bedret distribusjon.
Det andre prinsippet for M&A i nedgangstider er bruk av relativ prising og fusjoner
I nedgangstider faller verdiene fort og raskere enn verdiforventningene. Derfor er det krevende å kjøpe volum for å bevege seg mot høyre i figur 2. Selgere aksepterer ikke brå verdifall og salg av «høns i regnvær». Mange salg stopper også fordi kjøpere ikke får finansiering.Det andre prinsippet er at derfor at det er enklere å få igjennom en transaksjon med bytte av verdielementer gjennom relativ prising – enn det er å forhandle om absolutte verdier. Derfor er fusjoner et viktig virkemiddel for å tilpasse kapasitet til volum i en konjunkturnedgang.
Det tredje prinsippet for bruk av M&A i krisetider er frigjøring av arbeidskapital
I oppgangstider tenker vi for lite på at en gjennomsnittsbedrift binder ca. 20% av omsetningen i arbeidskapital. Et selskap med normalt driftsresultat og utbyttegrad er typisk selvfinansierende opp til ca. 6% årlig vekst. Kapitalknapphet er derfor sjelden på agendaen.Men i nedgangstider blir det annerledes. En reduksjon i omsetning på 100 MNOK kan f.eks. både bedre kapasitetsutnyttelsen (ref. grønn pil i figur 2), og samtidig frigjøre opptil ca. 20 MNOK i likviditet. Denne effekten er også uavhengig av lønnsomhetsgraden fordi selv et salg av drift med lav lønnsomhet vil frigjøre arbeidskapitalen. Goodwill kommer i tillegg. Og i nedgangstider kan likviditetsfrigjøring være den viktigste prioriteten.
Det tredje prinsippet er derfor at en styrt reduksjon av omsetning i krevende tider ikke er defensivt, men derimot et offensivt trekk for å fremskaffe handlingsrom.
M&A (oppkjøp, fusjoner og virsomhetssalg) i nedgangstider utvikler konkurransekraft
I lavkonjunkturer reduseres det strategiske handlingsrommet. De tre viktigste prinsippene for konsistens mellom M&A og strategivalg i motgangstider er:- Tilpasse volum ift. kapasitet og sprang i faste kostnader
- Utnytte potensialet i fusjoner (fremfor kjøp og salg)
- Frigjøre arbeidskapital gjennom styrt og selektiv reduksjon i omsetning
For en full versjon av denne artikkelen, se fagnotat #7: Vinn eller forsvinn - om M&A i krisetider.
Andre relevante artikler
Les om 5 innsikter til bedre strategier.
eller om Hvordan konkurrere effektivt i Norge.
Les også om
en metode for operasjonell restrukturering, om
snuoperasjoner i 10 trinn, om
produksjons- og logistikkstrategier, om
finansiell restrukturering, om
finansieringsstrategier for vekstbedrifter, om valget mellom
finansielle eller industrielle eiere, om
et alternativt syn på verdivurderinger, om bruk av
strategiske allianser/joint ventures som restruktureringsverktøy, og om systematisk
utvikling av konkurransekraft.
Se egen artikkelserie: Strategi og taktikk i forhandlinger.
Relevante artikler i nedlastingssenteret:
fagnotat #1:
Etterkjøpsintegrasjoner - om synergier og dårlig håndverk,
fagnotat #2:
Strategi og riktig bruk av M&A,
fagnotat #6:
Snuoperasjoner og krisehåndtering,
fagnotat #7:
Vinn eller forsvinn - om M&A i krisetider,
fagnotat #8:
Hvordan M&A fremmer og hemmer konkurransekraft,
fagnotat #11
Produksjonsstrategier - undervurderte og misforståtte,
fagnotat #13:
M&A oppkjøpsprosesser,
fagnotat #14:
M&A salgsprosesser,
fagnotat #15:
Bør du velge finansielle eller industrielle eiere?,
fagnotat #22:
En metode for operasjonell restrukturering,
fagnotat #23:
Finansielle restruktureringer,
fagnotat #25:
Finansieringsstrategier for vekstbedrifter,
fagnotat #26:
Et alternativt syn på verdivurderinger og finansmatematikk, eller
fagnotat #27:
Strategiske allianser og joint venture samarbeid.