En strategi for strategien din: 5 innsikter strategiplanen din skal inneholde!
Strategier dreier seg om å "vinne". Konkurransestrategier handler om å vinne kunders kjøpsbeslutninger om leverandørvalg.
Her er en strategi for 5 ting strategien din skal inneholde!
Denne artikkelen finnes også i full pdf versjon.
Innsikt #1: Bruk en strategidefinisjon som fungerer!
Still deg selv spørsmålet "hva er en strategi?", eller be medlemmene i ledergruppen din om å definere strategi, og du vil umiddelbart innse dybden i denne utfordringen. Sannsynligheten er stor for at du får like mange svar som deltakere – hvis du i det hele tatt får svar!Og hva med deg selv ..., svarte du kanskje ... "Eh ...??"
Da ser du poenget med mitt retoriske spørsmål!
En strategi er f.eks. ikke en ordinær plan; og det er slett ikke det samme som forretningsutvikling.
Som du kanskje forstår av firmanavnet "Remis" så er jeg sjakk-entusiast (mitt forrige firma het "Rokade"). Derfor har jeg bl.a. hatt gleden av å etablere sjakk-klubber for skoleelever. Og begrepet strategi er særdeles viktig i sjakk!
Så ... hvordan får du en 9 åring til å forstå hva en strategi egentlig er?
Vel, denne definisjonen fungerer godt i klasserommet:
"En strategi er en plan som er så god at du vinner!"
Her er en tilsvarende definisjon for ledere, men ikke glem varianten for 9 åringen; vi kommer tilbake til den.
"En strategi er en samling av samordnede og tverrfaglige tiltak for å etablere og beholde robuste konkurransefortrinn"
Denne definisjonen inneholder de nødvendige stikkordene for at strategiprosjektet ditt skal få riktig fokus fra starten: samordnet, tverrfaglig, etablere, beholde, robuste, og ... konkurransefortrinn.
Det er for eksempel svært viktig å forstå at egentlig alle strategiske prioriteter er tverrfaglige; og at det å oversette en strategisk prioritet til samordnede tiltak – på tvers av den organisatoriske inndelingen – derfor er en avgjørende suksessfaktor for å sikre gjennomføringskraft.
Men la oss nå gå tilbake til 9 åringenes begeistring over å lage en plan som vinner!
Å "vinne" er et dypere begrep enn vi vanligvis tenker over.
Så tenk på det et øyeblikk nå ... på det å "vinne" ...
Dette trigger spørsmålene: vinne hva?, vinne over hvem?, vinne på hvilken måte?, ... ikke sant?
Ja, hva er det egentlig å vinne?
Hvilket bringer oss over til innsikt #2 for hva strategien din skal inneholde: Et effektivt rammeverk for konkurransestrategier.
For mer om dette temaet og ulike typer av strategier, les denne artikkelen om strategi og strategiprosesser.
Innsikt #2: Velg et tilpasset og effektivt rammeverk for konkurransestrategier!
For en forretningsstrategi så er svaret på spørsmålet:Hva er det vi skal vinne?
... at vi skal vinne kundenes kjøpsbeslutninger!
Og en konkurransestrategi er nettopp en spesialisert strategi for å vinne kjøpsbeslutninger.Du kan sikkert beskrive salgsprosessen din, ikke sant?
Vel, den dårlige nyheten er at dette er uvesentlig. Det viktige er om salgsprosessen din er konsistent med kundenes kjøpsprosess og metode for leverandørvalg, og svaret på det er sannsynligvis et "nei!"
Iallfall er svaret "nei" i ca. 9 av 10 bedrifter jeg møter.
La meg utfordre deg ...
Det er egentlig bare 8 måter å konkurrere på:
- Pris / (ift. kostnadsposisjon)
- Produktkvalitet (produktegenskaper)
- Innovasjon
- Produktbredde (sortiment)
- Distribusjon (kanaleffektivitet)
- Leveringsdyktighet (respons og ledetider)
- Kundeservice (kundenærhet)
- Skreddersøm (produkttilpasninger)
De virkemidlene bedrifter benytter for å levere på disse måtene å konkurrere på er: organisasjon, kompetanse, systemer, prosesser, ressurser, og kultur.
Sannsynligvis er denne tilnærmingen riktig også i din bransje, men innholdet bak disse 8 konkurransemåtene vil variere. For å ta et banalt eksempel: Produktkvalitet for en overnattingsbedrift (kvalitet på senger, rengjøring og frokost) er ikke den samme som for en programvareprodusent (driftssikkerhet, brukervennlighet, teknisk support), men slike vurderinger er nettopp eksempler på tilpasninger du skal gjøre opp mot egen virksomhet.
Ta en titt på figuren under!
Ingen konkurrerer på "alt", og det skal ikke du gjøre heller!
Selskaper velger typisk 2-3 av ovennevnte konkurransemåter, og de differensierer seg på akkurat dette i forhold til hva konkurrentene har valgt å fokusere på ... kombinert med dyp innsikt i hvordan kundene deres gjør sine leverandørvalg.
Slik bør du også tenke, men da må du skaffe deg fakta om kundenes kjøpsprosess og om konkurrentenes arbeidsmåte som en del av strategiprosessen din.
Så skaff deg nettopp slika fakta! ... inkludert kunnskap om hvilke konkurransestrategier som fungerer best i Norge opp mot globale selskaper.
For mer om dette temaet, les denne artikkelen om
Konkurransestrategier og denne om
Hvordan konkurrere effektivt fra Norge.
Innsikt #3: Tenk helt nytt om segmentering!
Et segment er vel en inndeling av kundene dine etter demografi, ikke sant?Langt ifra!
Et segment er den inndelingen av kundene dine som gjør at du velger den samme konkurransestrategien (en lik kombinasjon av virkemidler fra punkt 2) mot akkurat denne gruppen.
Og det er noe helt annet!
Hvis du ikke helt fanger opp forskjellen her, så tenk igjennom følgende:
De fleste bedrifter velger en gjennomsnittsmåte å behandle kundegruppen sin på; alle kunder får omtrent samme behandling ....
Enkelt og greit, ikke sant? Salgsprosessen er lik for alle.
Og hva skjer?
Du taper!
Konkurrentene dine tenker nemlig annerledes enn deg rundt dette. De deler din gjennomsnittsgruppe inn i undergrupper; og så velger de en spesialisert salgsprosess med en unik kombinasjon av virkemidler fra konkurransestrategien opp mot hver undergruppe.
Den mix'en som gjør at de vinner!
Det er riktig segmentering!
Figuren under oppsummerer en modell for segmentering