Innovasjonsstrategier – om markedsorientert nyskapning som konkurransefortrinn
Innovasjon som konkurransestrategi blir stadig viktigere, men koblingen mellom innovasjon opp mot konkurransekraft og differensiering. er for svak i styrer og ledergrupper.
Her er en tilnærming.
Denne artikkelen finnes også i full pdf versjon.
Artikkelen bygger på denne om konkurransekraft og konkurransestrategier. Du kan også med fordel først lese om teknologitrender og disrupsjon om disrupsjon og effektiv ledelse, og om go-to-market strategier.
Nyskapning er kun nyskapning!
Innovasjon er derimot nyskapning med markedsmessig realisering, dvs. nyskapning som kommersialiseres. Innovasjon er derfor nyskapning som har kunder – og som følgelig skaper kundeverdi. Og økt kundeverdi forsterker åpenbart selskapers konkurransekraft.
Klar nok kobling mellom innovasjon og konkurransekraft?
Langt ifra!
Mer grunnleggende er innovasjon en av de 8 konkurransestrategiene og en sentral del av hvordan norske bedrifter bør velge å konkurrere.
For dybdeartikler om andre konkurransestrategier utover innovasjon, les artiklene om riktigere segmentering; distribusjons- og kanalstrategier; produktbredde- og sortimentsstrategier; kundenærhet- og kundeservicestrategier; kvalitetsstrategier; leveransestrategier; prisingsstrategier; skreddersøm og produkttilpasningsstrategier; produksjons- og logistikkstrategier; og denne om bedre forretningsmodeller.
Jeg har tidligere drøftet hvordan konkurransekraft (se denne artikkelen) skapes ved å bygge fortrinn som i størst mulig grad samsvarer med hvordan de kundene man velger å betjene, gjør sine leverandørvalg.
Derfor bør innovasjonsstrategier som understøtter konkurransekraft kobles direkte opp mot nettopp disse beslutningsprosessene.
Figuren under er fra artikkelen om konkurransekraft.
Grunnlaget for innovasjonsstrategier er hvordan man velger å konkurrere
Utgangspunktet bør egentlig ikke være om kundene liker innovasjon eller ikke, men snarere at man som norsk bedrift bør utvikle innovasjon som et sentralt konkurransefortrinn – og som en konsekvens av dette bør fokusere på kundesegmenter der innovasjon faktisk utgjør en forskjell.Det er en mer proaktiv tilnærming.
Men før vi går inn i hvordan man utvikler en innovasjonsstrategi, la oss se på noen kjente eksempler:
Apple:
Apple kjennetegnes av høy produkt- og funksjonsinnovasjon kombinert med innovasjon i design (som er en del av opplevd produktkvalitet), og en ellers høy kvalitetsopplevelse koblet med høy pris. Selskapet er ikke spesielt innovasjonsorientert på andre konkurranseakser, f.eks. distribusjon (mix av egne butikker og forhandlere) bortsett fra iTunes (som i sin tid var revolusjonerende), produktbredde (smal), kundenærhet (kundeorientering selvsagt, men ikke omfattende kundedialog), og praktisk talt ingen skreddersøm (produkttilpasning) bortsett fra gjennom app'er.Tesla:
Tesla har i likhet med Apple en sterk innovasjonsprofil innen produkt-/funksjon og delvis på design (brukergrensesnitt), men uten at dette er kombinert med en like høy generell kvalitetsprofil som for Apple. På den annen side har Tesla en høy innovasjonsgrad innen distribusjon der de har omgått konvensjonelle bilforhandlere med showrooms og bestillinger over internett; og et eget nettverk med ladestasjoner i et "lukket system". Tesla har (som Apple) svak produktbredde og ingen skreddersøm / produktfleksibilitet (men som styrkes av programvare oppdateringer). Teslas prisingsmodell er også kreativ (drivstoff inkludert i bilens levetid).Google:
En tilsvarende vurdering av Google konkluderer med høy innovasjonsgrad innen produkt-/funksjon, men der stopper også mange av likhetene med de andre. Google konkurrerer på en annen forretningsmodell der mye gis bort i "bytte" mot lojalitet (f.eks. programvare, hosting, etc.); de er sterke på distribusjon med skybaserte løsninger, men de har ikke sterk kundedialog (forsøkt å kontakte et Google help senter utenom for Adwords?), og de er ikke spesielt innovative på øvrige dimensjoner.Så hva er en innovasjonsstrategi?
Ovennevnte tre eksempler illustrerer hvordan innovasjonsstrategier varierer og kan baseres på nyskapende kombinasjoner med flere av de grunnleggende konkurranseaksene:- Alle 3 selskaper innoverer på produkt-/tjenester
- Tesla / Google innoverer også på distribusjon
- Spesielt Google (og delvis også Tesla) innoverer i tillegg på prising (del av forretningsmodellen)
Det er mange alternative kombinasjoner, som ovennevnte eksempler også viser. Avhengig av konkurransesituasjon og kundepreferanser velger selskaper å satse på nyskapning langs et utvalg av de 8 (primære) konkurranseaksene. Men nyskapning betyr ikke nødvendigvis at plasseringen på en akse skal være "mer"; den kan også være "mindre", hvilket er et grunnleggende strategisk resonnement. Når Apple og Tesla velger å ikke konkurrere på produktbredde, så går det ikke på bekostning av opplevd innovasjonsevne.
Dette er på ingen måte opplagt!
Hva med selve produktet? Er en innovasjonsstrategi alltid knyttet til nyskapning av produktet?
Nei, faktisk ikke!
Dell Computer er et velkjent eksempel på nettopp dette. Dell introduserte på 90 tallet innovasjon på tre konkurranseakser samtidig – de kombinerte direkte distribusjon (kuttet forhandlerleddet) med et "built-to-order" konsept som ga kunder høy produktfleksibilitet (skreddersøm). Det er mindre kjent at de også gjorde et tredje sjakktrekk: de introduserte en ny forretningsmodell (prising) som innebar at kundene betalte når de bestilte. Dette gjorde Dells vekst tilnærmet selvfinansierende fordi kundene forskutterte arbeidskapitalen. Dell kunne derfor tilby lavere priser enn konkurrentene.
Dell er et interessant eksempel på en innovasjonsstrategi – nettopp fordi de ikke ble assosiert med innovasjon i produkt og design som f.eks. for Apple og Tesla.
Med denne grunnforståelsen av hvordan innovasjonsstrategier kan kombineres, la oss se nærmere på de enkelte byggeklossene i en innovasjonsstrategi.
Trinn 1 i en innovasjonsstrategi: elementene i konkurransestrategien
Første nivå i en innovasjonsstrategi er å bestemme seg for hvordan posisjonen på de 8 konkurranseaksene skal samvirke for å etablere en innovasjonspakke som maksimerer konkurransekraften (tenk på Dell).Dette omfatter som vi har sett – potensielt alle konkurranseaksene. Valget er knyttet til hvordan man velger å konkurrere.
- Produktkvalitet (produktegenskaper)
- Distribusjon (kanaleffektivitet)
- Produktbredde (sortiment)
- Kundeservice (kundenærhet)
- Leveransedyktighet (presisjon/ledetider/responsevne)
- Skreddersøm (produkttilpasninger)
- Prising (og forretningsmodell)
Innovasjon innen hver av disse hovedområdene kan realiseres gjennom et sett av ulike virkemidler. Her er relevante eksempler:
1: Innovasjon for produktkvalitet (produktegenskaper)
Innovativ produktkvalitet omfatter en rekke egenskaper der noen eksempler er funksjon, holdbarhet (lave kvalitetskostnader), materialvalg og design. Kvalitet er ikke kun knyttet til at ting ikke "går i stykker", men vel så mye til brukeres forventinger til f.eks. soliditet, estetikk og brukervennlighet. Vær oppmerksom på at økt bruk av programvare i mange produkter gjør at enkelte kvalitetselementer blir dynamiske – f.eks. i form av jevnlige programvareoppdateringer i en Tesla. I tillegg gjør bruk av programvare at makten flyttes mot produsentleddet fordi programvare lisensieres heller enn å selges – slik at brukeren blir avhengig av oppdateringene.Les denne dybdeartikkelen om kvalitetsstrategier.
2: Innovasjon og distribusjon (kanaleffektivitet)
Vi så eksempler på innovasjon anvendt på distribusjon i alle nevnte eksempler: Apple/iTunes; Google/sky tjenester; Tesla og Dell som begge hoppet over forhandlerleddet. Dypest sett dreier dette seg om mest mulig effektiv kundetilgang og makt i grensesnittet mot kundene. Direkte kundetilgang gir et helt annet bånd mot kundene og flytter makten fra konvensjonelle distributører (grossister, forhandlere) til andre aktører i verdikjeden. I Norge er f.eks. kolonial.no (dagligvarer), komplett.no (elektronikk), nabobil.no (bilutleie) og foodora.no (restaurantmat) alle illustrerende eksempler.Les denne dybdeartikkelen om distribusjons- og kanalstrategier.