Remis AS investerer i startups og gründere i tidlige faser (såkorn / "seed")
Kapitalreising i tidlige faser tar mye tid og fokus, og oppstarts-finansiering er brolagt med en rekke dilemmaer og fallgruver.
Det er nok av penger der ute, men de er tricky å få tak i. Entusiasme i investormiljøer er dessverre også krydret med til dels ufine krav til gründere og oppstartsselskaper.
Utfordringer med tidlig-fase finansiering
Det er flere utfordringer. Den mest grunnleggende er å forstå dybden i kravet til balanse mellom de fire elementene: lengden på "runway", milepæler, utvanning og likviditetsrisiko.Den andre er å vite hva som er «nok» å vise til ("traction") når pengene skal hentes inn, inkludert en plan bak verdsettingen av selskapet ditt (les mer her om finansiering av vekstselskaper).
Den tredje utfordringen er å håndtere de kravene som investorer stiller, f.eks. krav til «binding» av gründerne, til eierstruktur, til spesielle rettigheter og beslutninger de ønsker å forhånds godkjenne, etc. Alle disse utfordringene kan du sannsynligvis for lite om, f.eks. hvilke krav fra investorer som er rimelige ift. de som bør diskuteres ... og opp mot de som blankt bør avvises.
Viktig med erfaring fra kapitalinnhenting
Derfor er finansieringsprosesser krevende og de tar mye tid og fokus. Du trenger noen med erfaring fra kapitalinnhenting som kan lede prosessen mens du selv fokuserer på produkt og kunder. Dersom vi finner tonen, kan jeg gå inn som «engleinvestor» med tidlig kapital og bistå i prosessene mot øvrige investorer.... og her er de viktigste investeringskriteriene!
Figuren under viser en typisk emisjonsstrategi for en tidlig-fase bedrift:
Les relevante artikler om startups
Artikler om: Finansering og emisjonsstrategier, om Bedre aksjonæravtaler, om Ulike investortyper, om Utvikling av forretningsmodeller, om Internasjonale strategier for teknologibedrifter, om Disrupsjon, om Systematisk forretningsutvikling, om Riktig segmentering, om Go-to-Market strategier, om Teknologioverføring og internasjonal lisensiering, om Allianser og industrisamarbeid om Forhandlingsstrategier og bruk av taktikk. Konkurransekraft og konkurransestrategier, og etterfølgende dybdeartikler om 5 av de 8 konkurransestrategiene: Innovasjonsstrategier, om Distribusjons- og kanalstrategier, om Produkt- og produktporteføljestrategier, om Kundenærhet- og kundeservicestrategier, og om Prisingsstrategier.