Remis bidrar med viktige strategivalg for startups og gründere i tidlige faser
Riktige strategivalg for startups er systematisk undervurdert, f.eks.: forretningsmodell, "Go-to-Market" (GTM), kanalstrategi, internasjonalisering, og valg av strategi for kapitalinnhenting.
Selv om du har en glimrende forretningsidé med et sterkt verdiforslag, så er det sannsynligvis mange viktige strategiske spørsmål som er ubesvarte.
Det starter med forretningsmodellen din
Oppstartsselskaper har mange strategiske dilemmaer. Et av de mest krevende er f.eks. valg av «inntjeningsformel» – eller forretningsmodell som det ofte kalles. Kjernen i forretningsmodeller er hvordan samspillet mellom 4 faktorer kan levere klare svar på hva som skal leveres (verdiforslaget) – til hvem (målgruppen) – for hvilke motytelser (prisingen) – og på hvilken måte (kanalen). Dette er samtidig kjernen i valg av konkurransestrategi. Konkurransestrategien skal direkte «møte» kundenes beslutningsprosess ift. de kriteriene de legger til grunn for sine leverandørvalg. Konkurransestrategien tas videre inn i en Go-to-Market strategi. De fleste oppstartsbedrifter er «ikke i nærheten» av å forstå disse sammenhengene dypt nok!Behovet for grunnleggende strategivalg
Jeg er god på strategi. Dersom slike spørsmål allerede er tilfredsstillende besvart, er det sannsynligvis mindre jeg kan tilføre deg og teamet ditt innenfor grunnleggende strategivalg. I motsatt fall så kan du fortsette å fokusere på produkt og kunder, så kan jeg konsentrere meg om å finne riktig svar på noen av disse tricky hovedspørsmålene.Figuren under viser utviklingen av en startup i tre hovedfaser:
Les relevante artikler om startups
Artikler om: Finansering og emisjonsstrategier, om Bedre aksjonæravtaler, om Ulike investortyper, om Utvikling av forretningsmodeller, om Internasjonale strategier for teknologibedrifter, om Disrupsjon, om Systematisk forretningsutvikling, om Riktig segmentering, om Go-to-Market strategier, om Teknologioverføring og internasjonal lisensiering, om Allianser og industrisamarbeid om Forhandlingsstrategier og bruk av taktikk. Konkurransekraft og konkurransestrategier, og etterfølgende dybdeartikler om 5 av de 8 konkurransestrategiene: Innovasjonsstrategier, om Distribusjons- og kanalstrategier, om Produkt- og produktporteføljestrategier, om Kundenærhet- og kundeservicestrategier, og om Prisingsstrategier.