Remis styrker grunnleggende «infrastruktur» for startups og gründere
Det er ingen angremulighet for en feilkonstruert grunnmur! En rekke tidlige byggeklosser er kritisk viktige for senere suksess.
Det høres kanskje rart ut, men grunnlaget for et vellykket salg av selskapet ditt om 5-7 år legges i de første 6-12 månedene. Mange beslutninger er «irreversible» eller svært krevende å endre, dersom det gjøres feil i starten.
Manglende fundament for startups og bedrifter i tidlige faser
Her er noen eksempler på ting du skal unngå: Mangler i aksjonæravtalen mellom eierne; manglende overføring av rettigheter til teknologi eller knowhow; svake IPR klausuler i ansettelsesavtaler eller leverandøravtaler; svak beskyttelse av rettigheter til produkt- eller selskapsnavn; uegnet eierstruktur med mange passive eiere; felles eide holding selskaper; spesielle rettigheter for enkeltaksjonærer, manglende opsjonsprogrammer for ansatte eller styret, uprofesjonell "cap table", osv.Få grunnlaget på plass tidlig!
Jeg bistår med å få dette formelle fundamentet på plass. Det skal kunne møte kritiske blikk fra senere investorer, samarbeidspartnere og mulige kjøpere av selskapet ditt. Gjør det riktigst mulig fra starten!Alle grunnavtaler bør inngås på engelsk (underlagt norsk lov). Årsaken er behovet for (dersom selskapet lykkes) å bringe inn utenlandske eiere på et senere tidspunkt. Dette krever en profesjonell dokumentasjon fra starten mht. hvordan viktige formelle forhold er ivaretatt.
Figuren under viser eksempler på «infrastruktur» for startups:
Les relevante artikler om startups
Artikler om: Finansering og emisjonsstrategier, om Bedre aksjonæravtaler, om Ulike investortyper, om Utvikling av forretningsmodeller, om Internasjonale strategier for teknologibedrifter, om Disrupsjon, om Systematisk forretningsutvikling, om Riktig segmentering, om Go-to-Market strategier, om Teknologioverføring og internasjonal lisensiering, om Allianser og industrisamarbeid om Forhandlingsstrategier og bruk av taktikk. Konkurransekraft og konkurransestrategier, og etterfølgende dybdeartikler om 5 av de 8 konkurransestrategiene: Innovasjonsstrategier, om Distribusjons- og kanalstrategier, om Produkt- og produktporteføljestrategier, om Kundenærhet- og kundeservicestrategier, og om Prisingsstrategier.